Thursday 6 April 2017

honda future vs sym sport rider 125i

 future vs sport rider 125i

Assalamualakum semua,harini saya ingin memberi pendapat peribadi tentang 2jenis motosikal ini.Pada hakikatnya jenama honda sudah lama bertapak di malaysia tapi sejak akhir2 ni sym bangkit memberi saingan.Kalau di malaysia sym tidak dikenali tetapi di eropah jenama sym amat terkenal.

sport rider 125i                     future
torque:10.8Nm                      10.02Nm
horsepower:9.5ps                   9.27ps
fuel tank:4.2L                        5.4L
kita dapat lihat top speed dan pikap dimenangi oleh sport rider tapi kapsiti tank minyak dimenangi oleh  future.Saya telah test drive sym sport rider 125i...mmg sedap,enjin senyap,handling sedap...meter digital menunjukkan speed,jam,battery,gear...meter jarum untuk rpm pun ada..memang sedap enjin moto ni..harga plak murah 500plusminus dari future...mmg berbaloi,minyak pun jimat..masalah motosikal ni ,saya rasa mcm ada gegar bawah sit..mcm kat enjin...maybe sbb masih dalam pantang...sbb ada yang ckp lepas pantang akan ok sendiri..tapi sym mmg kualiti bagus cuma persepsi orang kita masih x bleh nak ubah...haha

tentang future pula,moto ni stabil atas jalan highway sbb gemuk dan berat,minyak amat jimat..tapi yang merisaukan adalah kualiti...seperti kita tahu motosikal ni banyak pengguna komplen tentang kualiti selepas menggunakan beberapa bulan tapi tak semua...mungkin itu first edition karburator.....yang pgm fi rasanya dah ok kot..tapi klu saya ada duit saya x berani nak beli except dah ada orang pakai ok lebih 6 bulan....,lampu future x capang mcm sport rider 125i,seat future pun besar,so selesa untuk orang berbadan besar

top speed yang saya dengar sport rider 125i gps adalah (111km/h-120km/h)..future gps plak (100km/h-110km/h)(orang ckp lama gak nak cecah 100).top speed ni bleh google sendiri tgk youtube....tentang spare part..keduanya senang nak dapat..sport rider ni mmg ada orang bawak 6000km jelajah 6 sempadan..tukar minyak hitam setiap 3000km..ok je..bleh google kisah dia jelajah...ada kenalan saya dah 15km guna moto ni..dia ckp ok n xde masalah.

saya sendiri xtau nak tulis apa lagi kelebihan future..suspension sama...systemfuel injection rasanya future lebih jimat sbb pgm-fi ni bukan calang2..bleh research..saya x berminat dengan orang ckp future 61km/L sbb kita x tahu speed yang digunakan..kalau sym mmg tulis trus 55km/Ldengan speed 90km/h..features mmg sport rider 125i menang habis.berat plak sama(107kg)..berat ni bagi saya mesti lebih seratuskilo sbb nak kurang vibration waktu high speed,kalau bawah 100kg,pcayalah xkan selesa sbb gegar waktu high speed,angin tolak skit huyung hayang dah so x sedap jalan jauh...sistem sejuk guna air cooled,actually x banyak yang future menang dengan sym...hah ada helmet bleh letak dalam seat future.ini kelebihan mmg xde pada mana2 segment kapcai .mmg luas kaw2 bawah seat tu..kedua moto warranty mmg 3 tahun..harga future kalah...kalau nak sebut lawa tu subjektif cuma saya lebih suka design sport rider 125i meskipun mcm tiru lc...

Saya dh uji sym125i,top speed bleh dapat 120-136km/h,speed ni subjective jgk kena tgk berat,jenis minyak hitam,cuaca,keadaan jalan....mmg top pgi jauh lepas tukar sprocket blkg 33,depan kekal 15.Moto ni dah 5k lebih dan xde masalah apa2 lagi.saya test moto sym125i ni 101km non stop dengan speed mostly above 120km/h,moto ni masih ok,minyak saya isi full before btolak n refill balik lepas sampai ,38km/h...saya pernah bawak x lebih 100km/h dalam bandar,full tank sampai 200km around 55km/L.tapi honda future rata2 ada masalah lampu blakang bergegar,pad kaki berpusing sendiri dan ada jugak 6 bulan dah kena overhaul.sudah mcm jadi trademark untuk honda future..tapi x mustahil ada honda future zero problem tapi sejujurnya setakat saya jumpa semua ada masalah.pomen kedai pun nasihat saya jgn beli future sbb banyak kena bukak dalam balik....tapi ada jugak pomen ckp itu kes honda future karburator,sejak dah tukar fi dah ok skit...bagi saya kita mesti berpijak bumi yg nyata sbb bab duit mmg perlu berkira,yg ok kita beli ...hahaha

sym 125i ni pagi2 start guna starter mmg trus hidup,kalau kick starter kekadang sekali kekadang 2 kali..itu yg bagus sgt2....lampu depan mmg amat2 terang guna halogen x silap...sparepart moto ni sng je,masuk barang wave 125 bleh gak pomen ckp sbb enjin sama mcm wave125 first model cuma fi je....tapi saya prefer pgi service center sym sbb bagus layanan n bersepah kat johor ni.

conclusion ,saya prefer sym125i daripada h.future..maybe zaman honda moped dah berlalu tapi moto honda yang lama2 mmg saya akui amat tahan maybe sbb brg dari jepun,material n quality checked berbeza.





32 comments:

  1. Sya tgh memilih 2 bijik ni. Mana satu nak pakai.. tp mcm menarik jugak sym 125i... hopefully below 100kmj xder gegaran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. sym 125i above 100ada gegaran,so kena tukar sprocket blakang 33, saya tukar 33 alhamdulillah xde gegar,top speed 120-136 termasuk turun bukit

    ReplyDelete
  3. Rupa menarik.. xpakai monoshock xkisah. Asal smooth. Jimat oil. Senyap dan kurang gegaran..

    ReplyDelete
  4. mono shock ni ada pro n cons.. yg pro adalah position terletak Tepat bawah seat,so segala vibration termasuk vibration kecil dapat di absorb dengan baik,secondly waktu corner x beralun sbb kalau twin, angin akan lalu di alur2 tu waktu corner so x stabil kalau high speed corner,yg x bagus mono shock ni jangka hayat cepat habis sbb force Bahagi 1,kalau twin force Bahagi 2.kalau racing mmg guna satu je

    ReplyDelete
  5. Tima kasih sharing... espacially yg spocket tu... reduce vibrate

    ReplyDelete
  6. thank you for sharing. saya masih dlm survery which motor nak beli dalam harga range RM6k ke bawah. actually saya dah survey di kedai model sym sport rider ni, interm of design mmg cun. tp bila kawan2 kata better ambil honda sbb brand honda ni dah lama dan senang cari spare part. tapi selepas baca sharing dari bro mungkin saya akan go for sport rider.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn Tanya kawan bro...Tanya service centre....before beli ni,saya Tanya mcm2 service centre ok ke x,apa complain Moto ni ngn Moto lain...mostly ckp Moto ni ok...

      Delete
  7. Saya dah pakai sym sport rider ni setahun lebih.alhamdulillah enjin masih memberangsangkan..yang penting 3000km tukar minyak hitam..cuma xtukar sprocket 33 lagi..nanti la tukar..dan ada yang saya dengar dah tukar sprocket belakang 30 depan 16..isk ok ka kecil sangat tu?nak tanya pendapat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gegak teruk sangat ka bro

      Delete
    2. Gegak teruk sangat ka bro

      Delete
    3. Eh jgn 16 depan...tukar blakang je 34 depan standard

      Delete
    4. Bro, sy bru brcadang nk beli sym125i ni, tp tula tkut dari segi kualiti, takut pakai 2 3 bulan rosak teruk pulak, bro pkai ok x? Tayar belakang ada tukar size besar x?

      Delete
  8. Tukar sprket 33 ok x naik bkit?? Nk angkat sym ni .. Tp ckp psal vibration risau plk.. Tkut2 nt belah 3 engin

    ReplyDelete
  9. Tukar sprket 33 ok x naik bkit?? Nk angkat sym ni .. Tp ckp psal vibration risau plk.. Tkut2 nt belah 3 engin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xde maslaah..ikut berat...ramai guna blkg 34 depan standard

      Delete
    2. guna 33 pon okay jugk kan

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Moto ni x laju,seat keras ..yg lain mantap...lampu depan mmg cerah 35watt... accelerate pun x power...tapi mmg ok Moto ni..nnti kalau dah beli modified seat dalam bape puluh amik yg lembut skit..yg penting follow buku manual tu btul2..baca sampai habis buku tu..Ada speed pantang utk bape km...apa nak kena tukar 6k km ,12k km.....saya dah pulas habis 100km mmg xde masalah alhamdulillah...minyak pastikan beli semi or fully synthetic..beli Kat stesen petrol utk avoid tiruan..warranty 3 tahun jgn takut...dah beli join fb sport rider ..mmg org sym Ada dalam tu..apa2 masalah bleh luah situ..diorg ok n pakar...Moto ni mmg sedap ..serious x tipu..saya dah pernah merasa lc,wave 100 n mcm2 ..masing2 Ada keistimewaan tapi saya sebih selesa yg ni secara peribadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum bro,, bnyk yg sy baca sym125i sport rider ni akan mula semput lepas lama2 beli, pstu dorang tukar fuel filter bru okay, mmang common ke masalah tu?

      Delete
  12. Moto ni takde oil filter kan? Minyak hitam guna berapa liter?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde oil filter mcm moto 135lc asyik nak kena tukar ..moto ni guna mcm filter air teh ,besi,so x payah tukar,jimat kos..better lagi..minyak hitam 0.8 liter

      Delete
  13. kalau air filter tu memang kena servis ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. setiap 6k km tembak angin..saya tukar setiap 12k km

      Delete
  14. alhamdulillah dah 18k km....paling ramai lupa buat adalah adjust valve clearance ,org melayu panggil tepet..setiap 10k adjust balik..ramai x buat sdgkan dalam buku manual suruh buat,then moto jadi semput2

    ReplyDelete
  15. actually moto tu x rosak,cuma servis x ikut buku

    ReplyDelete
  16. Salam tuan, selalunya adjust tepet moto ni berapa kosnya ya. moto takde masalah lagi. beli second. okay je setakat 6 bulan pakai ni. semput tak, pelampung minyak pun ok tak reput

    ReplyDelete
  17. Boleh tukar tayar besar ke mcm tayar ysuku tu?

    ReplyDelete
  18. Saran saya depan 80/90 belakang maximum 100/70 cun2

    ReplyDelete
  19. Saya sedang buat pilihan nk beli yg mana satu diantara sym sport rider 125i dgn modenas ace 115 dgn modenas ct115s. Tolong berikan pendapat???

    ReplyDelete
  20. Spoket asal sport rider ialah 15-36. belakang kecilkan 4 mata dah cukup. jadikan 15-32. itu paling kecil kalau motor stended sebab kalau kecil daripada itu gear 4 lemau.

    ReplyDelete